divendres, 10 d’octubre del 2025
#FULLEDA I 15 POBLACIONS MÉS GARRIGUENQUES JA FA UN ANY QUE ES BENEFICIEN DEL SERVEI DE RADIOGRAFIES DEL CAP DE LES BORGES BLANQUES
TÈCNIQUES DE CULTIU AVANÇADES EN LA PLANTACIÓ DE MARIHUANA DE #FULLEDA
"Fa tot just una setmana, els Mossos d’Esquadra i els Agents Rurals van trobar una plantació exterior en una zona protegida de la Vall de Vinaixa al municipi de la Fulleda (les Garrigues). Allà un grup criminal havia desforestat un terreny per cultivar 2.023 plantes de marihuana que tenien una altura d’entre metre i mig i dos metres i que estaven a vessar de cabdells.
"En aquest cas, els delinqüents també van utilitzar mètodes sofisticats de cultiu. Col·locaven unes estaques al costat de la tija principal de cada planta i les subjectaven a elles per mantenir-les rectes i dirigir el seu creixement. Segons la policia, aquesta tècnica permet que la planta concentri la seva energia a produir més cabdells en lloc d’engrossir la tija. Gràcies a això, van produir exemplars que pesaven uns tres quilos, dels quals més de 500 grams eren cabdells.
Mil quilos per dos milions d’euros
Segons els Mossos, en aquesta plantació es podrien recollir uns 1.000 quilos de cabdells de marihuana que al mercat negre tindrien un valor superior als dos milions d’euros. Els investigadors sospiten que aquesta plantació podria haver estat operativa des de la primavera passada. Va passar desapercebuda perquè és en una zona aïllada, lluny d’accessos i camins per la muntanya.
En aquesta operació, els agents van detenir dos homes de 51 i 31 anys, per delictes de tràfic de drogues, contra la flora i la fauna, ja que la plantació desforestada està en zona protegida, i pertànyer a grup criminal.
A més de desforestar un bosc protegit, els sospitosos havien construït una bassa d’aigua i una xarxa de subministrament d’aigua clandestina, amb bombes de subministrament per regar, que es proveïa d’un pantà pròxim. També comptava amb generadors elèctrics i construccions camuflades entre els arbres, com dormitoris, magatzems, zona d’assecatge dels cabdells, dutxes, una cuina i una garita de vigilància."
dijous, 9 d’octubre del 2025
PAPER MONEDA DE #FULLEDA SUBHASTAT
L'AJUNTAMENT DE #FULLEDA ESTARÀ TANCAT DEMÀ DIVENDRES 10 D'OCTUBRE
dimecres, 8 d’octubre del 2025
dimarts, 7 d’octubre del 2025
EL DISSABTE 29 NOVEMBRE, A LES 18.00 h, #FULLEDA TANCA LA 25a MOSTRA DE TEATRE CÒMIC AMATEUR DE LES GARRIGUES AMB 'TERAPÈUTIC' DEL TEATRE CENTRE D'ARBÚCIES
dilluns, 6 d’octubre del 2025
TALLEN LA LÍNIA TELEGRÀFICA A VINAIXA I ES REFUGIEN A #FULLEDA
diumenge, 5 d’octubre del 2025
L'ANTIC AJUNTAMENT DE #FULLEDA CONVERTIT PROVISIONALMENT EN BAR
ajuntament vell, la Sala, obres
Aquest espai havia estat que sapiguem escola, sala de ball, Cambra Agrària, Ajuntament... però fins ara encara no bar! Quan les obres de la Sala, per convertir-la en un refugi climàtic, estiguin acabades el bar hi tornarà.
LA NOVA AGUSTINA DE #FULLEDA AL 'SOMGARRIGUES' NÚM. 668
dissabte, 4 d’octubre del 2025
TARDOREGEN ELS BOSCOS DE #FULLEDA
Quan tardoreja
els boscos de Fulleda
ens fan enveja:
Els verds que se'ns encarnen
al bell temps dels octubres!
divendres, 3 d’octubre del 2025
dijous, 2 d’octubre del 2025
LA NOTÍCIA SOBRE EL DESMANTELLAMENT DE LA PLANTACIÓ DE MARIHUANA DE #FULLEDA A DIFERENTS MITJANS
NOTA DE PREMSA DELS MOSSOS D'ESQUADRA SOBRE EL DESMANTELLAMENT D'UNA PLANTACIÓ DE MARIHUANA A #FULLEDA
Els Mossos d’Esquadra i el Cos d’Agents Rurals desmantellen una plantació de marihuana en un Espai Natural Protegit de Fulleda
· El Cos d’Agents Rurals va localitzar la plantació dins de l’Espai Natural Protegit de la Vall de Vinaixa
· Els mossos van detenir dos homes que formarien part d’un grup criminal especialitzat en el cultiu de marihuana
Agents de la Policia de la Generalitat-Mossos d’Esquadra van detenir dijous passat dos homes, de 51 i 31 anys, com a presumptes autors d’un delicte contra la salut pública, delicte contra la flora i la fauna i pertinença a grup criminal.
A principis d’agost el Cos d’Agents Rurals van informar que en una zona boscosa aïllada del terme municipal de Fulleda (Les Garrigues) havien localitzat una gran àrea desforestada amb una plantació de marihuana.
Aquest paratge, anomenat el Turó de les Sivines, es troba ubicat dins de l'Espai Natural Protegit (PEIN) de la Vall de Vinaixa i per tant, a banda del delicte contra la salut pública, també suposaria un delicte contra la flora i la fauna. A banda de la destrucció de la flora, també ens trobaríem davant una extracció fraudulenta o modificació del curs natural de l’aigua i l’ús de productes fitosanitaris no autoritzats.
La Unitat d’Investigació de la comissaria de Mollerussa es va fer càrrec de la investigació i es va començar el treball per determinar l’extensió de la plantació, els diferents espais i infraestructura que es troben en aquesta mena d’explotacions a l’aire lliure i les possibles persones relacionades.
El fet de trobar-se enmig d’una zona boscosa molt aïllada, lluny de camins i accessos va dificultar la investigació pel que es va recórrer a diferents recursos tècnics, com ara l’ús de drons, per determinar l’extensió concreta de les àrees de cultiu, l’acumulació d’aigua i el seu origen, la zona d’assecat i els lloc on viurien les persones relacionades.
Tot apuntava a que al lloc hi hauria establertes tres persones des de principis de primavera. Ens trobaríem davant una explotació amb una inversió de temps, diners, recursos humans i materials, pertanyent als grups criminals especialitzats amb el cultiu de marihuana per l’exportació dels cabdells.
El grup criminal havia desforestat de forma il·legal amplis espais dintre del bosc per poder plantar la marihuana i havia construït una bassa d’aigua i tota una xarxa de reg que es nodria de forma clandestina d’un pantà de reg proper al bosc. Aquesta infraestructura comptava amb generadors de llum per fer funcionar les bombes d’aigua per regar tota l’àrea de la plantació.
La plantació estava distribuïda en diferents bancals i els més exposats protegits amb tendals per amagar-les de la vista d’excursionistes o caçadors. També havien construït, amb els materials obtinguts de la desforestació, diverses construccions camuflades entre els arbres amb diferents usos: dormitoris, emmagatzemament, obrador pel tractament, assecatge i envasat dels cabdells de marihuana, una garita de vigilància dalt d’un arbre amb visió a tota la vall, cuina i menjador, dutxes, etc...
Per l’esmentat, a banda de la rompuda forestal (desforestació il·legal), també ens trobaríem davant una extracció fraudulenta o modificació del curs natural de l’aigua i introducció massiva de flora no autòctona (marihuana), a banda del risc d’incendi generat per la matèria vegetal seca que van acumular als marges de la plantació i per l’ús de fogons de butà en aquest espai protegit.
Finalment, el passat dijous es va desplegar un important dispositiu planificat per la Unitat d’Investigació, amb la participació d’equips de l’ARRO, agents de seguretat ciutadana, agents del Cos d’Agents Rurals i Drons, van realitzar l’assalt a la zona amb el suport aeri d’un helicòpter dotat de càmera tèrmica.
Diferents grups coordinats van perimetrar i accedir a la zona a primera hora del matí per localitzar i detenir les persones que es trobaven al lloc. Tot i l'abrupta orografia del terreny i la densa vegetació, van poder localitzar i detenir dos dels cinc homes que es trobaven en aquell moment a la plantació. Un d’ells duia una ronyonera amb 1.500 euros i apunta que seria el responsable de l’organització al lloc de la plantació.
Al lloc els agents van localitzar la documentació d’una tercera persona de les que haurien aconseguit fugit durant l’assalt. Val a dir que aquestes persones fa mesos que viuen al lloc i es coneixen perfectament tota la zona per poder fugir o amagar-se.
Un cop assegurada la zona pels agents de l’ARRO, la resta d’agents van accedir per inspeccionar tota l’explotació. En total van localitzar 2.023 plantes, d’entre metre i mig i dos metres d’envergadura totalment carregades de cabdells, i 103 kg de cabdells ja assecats. En total, un cop recol·lectats, es podrien recollir més de 1.000 kg de cabdells amb un valor a l’engròs d’uns 2 milions d’euros.
Cal destacar que aquestes plantes estan modificades genèticament per obtenir una alta producció. També utilitzaven tècniques de cultiu avançades, com ara l’ús de tutors robustos per cada planta per guiar-les i suportar-les. Amb aquesta tècnica les plantes poden incrementar la producció de cabdells enlloc de dedicar recursos a desenvolupar una tija gruixuda. De fet cada planta pesa uns tres quilograms i d’aquests cinc-cents grams són de cabdells.
Un cop es van recollir mostres de plantes dels diferents espais es va començar a tallar totes les plantes, amb un pes total de la collita que supera els 6.000 quilograms de matèria vegetal.
Finalment, i malgrat les dificultats derivades de la ubicació remota de l’explotació, es van extreure a mà les 6 tones de marihuana fins a una pista forestal, des d’on es van transportar a la comissaria de les Borges Blanques, pendents de la seva destrucció quan l’autoritat judicial així ho determini, d’acord amb els requisits processals pertinents.
També, per part d’agents dels Mossos d’Esquadra es van recollir indicis per la investigació en tots els espais de la instal·lació i per part dels Agents Rurals per realitzar el seu informe i actes per constatar tota l’afectació de l'Espai Natural Protegit de la Vall de Vinaixa, per concretar el delicte contra la flora i la fauna i altres infraccions administratives comeses.
Pel que fa a l’arrendatari dels terrenys forestals, desconeixedor de l’activitat, se’l va escoltar en declaració i va denunciar danys per valor de 313 mil euros als quals s’ha d’afegir l’estimació del cost d’enretirar tota la brossa, deixalles, cabanes i altres elements de la infraestructura, del bosc.
Els detinguts van passar diumenge a disposició judicial davant el Jutjat d’Instrucció en funcions de guàrdia de Lleida.
Oficina de Comunicació
Lleida, 02 d’octubre de 2025